lauantai 5. toukokuuta 2018

Massey Ferguson 165 kunnostusta ja juttuja (uusin ylimpänä)

Hyvä video MF 35 nostolaiteremontista
https://www.youtube.com/watch?v=AmUc1AKWi9w

Aika samanlainen kuin uudemmat mallit 165 jne.
Kannen nostoa ennen pitää vaan uudemmisa muistaa se säätövivun rulla irroittaa, kts alempaa jutut.


Suutuottopumpun liittimet

Tuosta lisätuoton saa ulos, mutta jäi ottamatta iteltä.




Kuva vanhemmasta mallista?  Ainakin VOA vipu pitempi ja ulkopuolinen palikka banjopulteissa.


Nostolaitetta piti vähän säätää, tässä asiasta videota:




Kuvaa sivuluukusta ja muuta höpinää pikkukannen alle pystyputken O-renkaista, jotka kannattaa vaihtaa..


Video kone käynnissä. Näet miten nostolaitteen käyttöventtiili ja ylipaineventiili toimii.
Kuuluu naksutus ja öljy loiskuu kun sisimmäinen vipu käännetään eteenpäin, nostolaite nousee ylimmäiseen asentoon ja jatkuvan pumppauksen paineraja saavutetaan.
Painemittarini näyttää tuossa kohti 155 bar, se on ihan kohtuullinen, mutta voisi olla 175bar asti.
Säätelin tuosta alemmasta sormiruuvista vähän lisää nostoa.





Multipower juttua ja kuvia kyseltiin.

Laitanpa tähän jotain. Tekijänsuojaenkelit minua suojelkoon ;-)
Klikkaa kuvaa niin saat isompana ja oikealla napilla lataa kuva itsellesi.





***********************************************

Sain sitten maalattua konepellit ja  uudemman kopin.
Uudet jarruosat, stefat ym on paikallaan ja kone kasattu 27.5.2018





Jaa jos jatkan tästä sitte ylöpäin, eli uusimmat jutut ylhäällä. Jos menee jutut viistoon niin korjataan. 

;-) 


Tämmösenä se sit tuli 

Massikka harrastus/pihakäyttöön helmikuussa 2018.

MF 165 Multipower vm 65, Mark II, eli ensimmäistä sarjaa 65 mallin jälkeen.

Laitanpa tänne talteen juttuja ja kuvia valokuva-albumiin, jos näistä olisi iloa ja vinkkejä muillekkin ja onpa nuo kuvat itellekkin muistilappuna ;-)

Kaikenlaista laittamistahan tuollaisessa jo on, mutta vähän kerrassaan,
Pikku vuotoja siellä täällä, jarrut huonot, koppi, sähköt ja tietenkin normi öljyhuoltoja.
Ketjutkin oli vaan toisessa pyörässä huonosti ja toinen kumi hyvin murtunut.

Massikka tuntui pelaavan lumitöissä, nostolaitekkin nosti, vaikka öljynvaihdossa huomasin litkun olevan hyvin vesipitoista. Perä, vaihteisto ja hydrauliöljy on tässä samassa tilassa. 29 litraa multipowerissa ja ilman mp 20 l. Tyhjennystulpat 2 kpl vasemmalla sivustalla molemmissa päissä.
Lämmittelin linkoamalla litkut, lopuksi laskin lootiin...
tyhjennysproput





Kytkintäkin säädin, tuossa karkea säätö on kytkinakselia puristavan vivun löysäämällä.
Pyöreä akseli ei pooreja.

Kaksoiskytkintäkin tarvitaan esim lingon kanssa. Voi puhaltaa kerätyt lumet sopivaan paikkaan.
Tässä ei irroitanut, piti sammuttaa, että sai lingon kytkettyä, siispä säätämään alaluukusta.
Tuossa näkyy säätöpultti, joita on kolme, 1/2 tuuman avaimella lukkomutteri juuresta löysälle ja pultin kannan välys 1,8 mm. Alkoi tottelemaan!

Lumet jo suli ja maalauskelit tuli, etupuskuri-painotelinettä kokeilin ehostaa, konepelti irti, näkyy takana,  ketjutkin pudotin pois.


Vähän outoja lenkkejä? Ilmankos hakkasi.
Ohjauksen klappia tutkiessa huomasin, että ohjaussimpukka oli löysällä akun edestä.
Voimat on kovat, heilu vaikka pultit tuntui olevan kiinni.
Siihen oli hyvä lisätä tähtialuslevyt.





Vestaalle jarruremonttiin ja kopin vaihtoon.


Jarrut on tuossa keskellä valuakselin sisällä.
Koppi. lokasuojat ja astinlaudat pitää poistaa.
Tässä myös nostolaitekansi on nostettu pois koska hydrauli-imusuodatin on vaihdettava suurtuottopumppumallissa yläkautta. Huomio! Ennen nostolaitekannen nostoa on avattava oikea sivuluukku ja otettava rulla pois mekanismista, 
Mikäli revitään väkisin niin luultavasti jotain särkyy tai vääntyy, rullan alla on metallitanko, joka luultavasti vääntyy ainakin.


Imuduodattimen sijainti ylhäältä päin. Perusmallissa imuodatin vaihdetaan tuosta vasemmasta luukusta.  Mielestäni ei kannata avata luukkua jos suutuottopumpulla. 
Kenties suodattimen vaihto voi onnistua, mutta en ainakaan itse yrittäisi enää. Suurtuottopumpun olemassolon  tietää siitä jos kanteen tulee putket, ovat kahdella banjopultilla siinä saatavissa mm. painemittaukseen tai paineen käyttönottoon? Ja paineputket kulkevat kytkinkopan läpi, ohjaussimpukan edestä ihan  nokkaan öljynlauhduttajalle.

Vieläkin on vettä öljyn seassa, pesu on nyt hyvä tehdä.
Tässä näkyy vanha märäntynyt imusuodatin ja uusi. Kannatti jo vaihtaa!

Korjaus ei MP linja vaan suurtehopumpun linja.

Noh, siinä nostolaitekannen kiinnitysvaiheessa tuo haarukka meni hervottomaksi, onneksi jo nyt kuitenkin,.. 

 

Tuo kiinnitysruuvi oli löystynyt ja siitä johtuen alapään akseli rullinen oli tippunut.
Kaikki saatiin kuitenkin paikalleen pumppua irroittamatta, Sanosin, että kaverin kirurgin taitoja tarvittiin ;-) Vetoakselin voi irroittaa siitä päältä, sokka pois, holkki sivuun, akseli pois, pikku akseli toisen pikkurullan kanssa paikoilleen, tuetaan toinen puoli, ettei tipu (tuossa lattaviila), toinen rulla paikoilleen, haarukkavipu varovasti paikoilleen ja ruuvi kiinni huh!



 Tässä alla haarukan alapäässä irtonainen akseli

Näitä saa varaosinakin

Jarrut

Tässä oikeanpuolen akselipuolikas. Sillä puolella on myös tasauspyörästön lukko, jonka mekanismi pitää purkaa tieltä pois. Kuvasta näkyy öljyn määrä, mikä tuli sisältä.
Stefa on vuotanut, mutta myös juorureikä on mennyt tukkoon, sieltä öljy valuisi pois, eikä pieni tihkuminen välttämättä menisi jarrulevyihin pilaamaan.
Ajattelin laittaa juorureikään rautalangan ja siihen kiinni sisälle jonkunlaisen mutterin tmv, joka pitää reiän puhtaana.heiluessaan.



Jarrumekanismi.Näitä samoja Girling jarruja on monessa muussakin, mm Valmet, Ford, ym. Kuulien koko 2,22 mm oli ihan mitoissaan, eikä kulumaa havaittu. Putsattu, muttei öljytä.
Jouset 3 kpl puristaa levittimen perusasentoon, ne kannatanee uusia.

Jarrujen korjausvideo, vähän uudempi malli, mutta samanlainen.









1 kommentti:

  1. Näissä onkin monia yksityiskohtia ja osia, että varmasti kun korjaamaan lähdetään, voi olla paljon purkuakin. Meidän tuttu kertoi, että hänen nostotyövälineeseen pitäisi uusi hydraulisylinteri hankkia. Hänelle olisi välineelle käyttöä, mutta se ei vanhan ja kuluneen sylinterin takia ole kovinkaan toimiva. http://www.pikapaja.com/hydraulisylinterit

    VastaaPoista